تونو تایمز

ساخت وبلاگ

خودروی هیبریدی یا خودروی دونیرو، خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می ‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودروی برقی دوگانه ای استفاده می ‌شود که در سامانه پیشرانه آن‌ ها یک موتور درون‌ سوز، معمولاً بنزینی، در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد. این خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دوی آن ‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند.

با تولید و عرضه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی، بشر کمک بزرگی به کاهش آلایندگی، تولید دی اکسید کربن و گرم شدن هوای زمین کرده است. خودروهای هیبریدی امروزه یکی از پرطرفدار ترین خودروها در جهان هستند اما کشور ما به دلیل تحریم های زیاد از این خودروها محروم مانده است. تنها چند نمونه ماشین هیبریدی در بازار کشور ما موجود هستند که شامل هیوندای سوناتا هیبرید، کمری و تویوتا پریوس است.

مشخصات فنی سوناتا هیبرید تیپ ۲

موتور سوناتا هیبرید تیپ 2، ترکیبی از یک موتور بنزینی چهار سیلندر با حجم 2 لیتر، گشتاور 189 نیوتن متر، قدرت 154 اسب بخار و یک موتور برقی با قدرت 51 اسب بخار و گشتاور 205 نیوتن متر می باشد که در کل 202 اسب بخار نیرو تولید می کند.

موتور برقی این ماشین بین موتور بنزینی و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیکی قرار گرفته است که قدرت موتور را به چرخ های جلو انتقال می دهد. انرژی موتور برقی توسط یک باتری که در صندوق عقب ماشین قرار دارد، تامین می شود و از طریق بازیابی انرژی ترمزها شارژ می شوند.

طراحی ظاهری سوناتا هیبرید تیپ ۲

سوناتا هیبرید مدل 2018 نسبت به مدل قبلی تغییراتی داشته که شامل طراحی عقب، جلو و چراغ های ماشین است. جلوی خودرو به طور کامل تغییر کرده و جلو پنجره آن با نوارهای افقی کرومی، چراغ های ال ای دی طراحی شده است. مدل جدید به دلیل داشتن باتری و موتور برقی، وزن بیشتری به نسبت سایر مدل ها دارد.

ابعاد و اندازه‌ ها

طول این خودرو 4.85 متر و عرض آن 1.86 متر است. وزن خالص این خودرو 1590 کیلوگرم بوده و حجم مصرف سوخت آن 60 لیتر است. موتور هیوندای سوناتا هیبریدی قدرت کمتری به نسبت موتورهای تویوتا کمری هیبرید و هوندا آکورد هیبرید دارد اما شتاب صفر تا صد این خودروی سدان بزرگ به دلیل وجود گشتاور موتور برقی از رقبا سریع تر بوده و عملکرد بهتری نیز دارد.

آپشن ‌های هیوندا سوناتا هیبرید تیپ ۲

  • سنسور جلو و عقب
  • ترمز کمکی
  • سنسور باران
  • سنسور فشار باد تایر
  • ترمز پارک برقی
  • گرمکن فرمان
  • شیشه دودی عقب

برای طول عمر قطعات هیوندای و کیای خودروی خود باید این قطعات را از نمایندگی های مجاز این شرکت ها مانند استارپارت تهیه کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 140 تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت: 14:57

آیا قبل از گرفتن بریس های خود به کشیدن دندان نیاز دارم؟ آیا راه درمان شلوغی دندان ها کشیدن دندان است؟ آیا کشیدن دندان باعث تغییر ساختار صورت من می ‌شود؟ و خیلی سوالات دیگر که افرادی که قصد انجام درمان ارتودنسی دارند با آن مواجه می شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره ارتودنسی با کشیدن دندان صحبت کنیم.

اگر دندان های شلوغی دارید و یا دندان هایتان در حای درست خود قرار ندارد، کشیدن دندان راهی برای بهبود اوضاع است. در ابتدا متخصص ارتودنسی تصاویر رادیوگرافی شما را بررسی می کند. اگر دندان‌ های شما بیش ‌از حد شلوغ باشد، متخصص ارتودنسی موقعیت دندان ‌ها را پس از کشیدن ارزیابی می‌ کند و درنهایت پس از در نظر گرفتن تمام موارد، دندان‌ های اضافی شما را بیرون می‌ آورد.

دلایل کشیدن دندان

دلایل مختلفی برای کشیدن دندان جود دارد که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم:

  • تروما یا بیماری:  برای این حالت می توان 2 درمان را انجام داد. دندان آسیب‌ دیده ممکن است به تاج پوشش کامل، درمان کانال ریشه یا هر دو نیاز داشته باشد. اما گاهی اوقات آسیب دیگدی عمیق تر و بدتر است و این روش ها دیگر پاسخگو نیستند. در این حالت بهتر است دندان را برداشته و با یک ایمپلنت دندان قوی و واقعی جایگزین شود.
  • درمان ارتودنسی: گاهی اوقات وقتی تعداد دندان‌ ها به نسبت فک فرد زیادتر باشد یعنی شلوغی دندان. پس از باز شدن فضای کافی از طریق کشیدن یک یا چند دندان، می ‌توان دندان‌ های باقی ‌مانده را به ‌درستی تراز کرد. دندان‌ هایی که اغلب به دلایل ارتودنسی دندان برداشته می ‌شوند، دندان‌ های پیش هستند که دقیقاً در کنار هم قرار دارند.
  • دندان عقل نهفته: برداشتن زودهنگام دندان عقل نهفته می ‌تواند از آسیب به دندان‌ های سالم مجاور، استخوان، بافت لثه، حتی اعصاب و رگ‌ های خونی جلوگیری کند.
  • دندان‌ های شیری: اگر دندان شیری از جای خود خارج شود یا در زمان مناسب از بین نرود، ممکن است دندان دائمی زیر آن به‌ طور عادی رویش نداشته باشد. در این حالت، برداشتن دندان شیری می‌ تواند از نیاز به درمان ارتودنسی در آینده جلوگیری کند.

کشیدن دندان عقل و درمان ارتودنسی

در بعضی موارد، دندان عقل به دندان ‌های اطراف فشار آورده و باعث فشرده‌ سازی و انحراف دندان می‌ شود. همچنین ممکن است دندان عقل در داخل لثه پنهان بماند و به پهلو رشد کند و یا روی دندان‌ های دیگر تأثیر بگذارد. یک متخصص ارتودنسی باتجربه، با انجام بررسی هایی، می ‌تواند تشخیص دهد که آیا دندان عقل می ‌تواند باعث از بین رفتن نظم و یا درنتیجه منجر به بازگشت سایر دندان ‌ها شود یا خیر. بنابراین ارتودنتیست شما ممکن است دندان عقل را قبل یا بعد از ارتودنسی بکشد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 153 تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت: 14:52

خیلی از افراد از دندان های خود راضی نیستند و ممکن است دندان هایشان بیش از حد بزرگ باشد و یا لکه ای قهوه ای بر روی آن داشته باشند و یا حتی شکستگی ای بر روی دندان های آنها وجود داشته باشد. این افراد همواره به دنبال روش هایی برای اصلاح نواقص و مشکلات دندانی خود هستند که لمینت دندان یکی از این روش ها است.

روش های اصلاح طرح لبخند

هنگام لبخند زدن لب ها، لپ ها، دندان ها، لثه و سایر بخش های صورت شما درگیر می شود. اما چیزی که در یک لبخند بیشتر از بقیه اجزا دیده می شود، دهان و اجزای آن به خصوص دندان ها هستند. به مجموع اجزای دخیل در این لبخند، طرح لبخند گفته می شود و اصلاح طرح لبخند به پیدا کردن عیوب مربوط به این فاکتور ها مخصوصا دندان ها حین لبخند زدن و ترمیم یا برطرف کردن آن عیوب اشاره دارد.

در گذشته برای اصلاح دندان ها، از روش روکش کردن استفاده می شد. اما امروزه روش هایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روش بهتری هستند و طیف رنگی وسیع تری دارند.

استفاده از لمینت برای اصلاح طرح لبخند

یکی از رایج ترین روش های تهیه لمینت های سرامیکی، روش سنتی است. به این ترتیب که دندانپزشک ابتدا دندان های مورد نظر را تراش داده و سپس بعد از آماده کردن آنها، از دندان ها قالبی تهیه می کند تا با استفاده از پودر پرسلن (سرامیک) و به روش دستی و پخت در کوره های مخصوص دندانپزشکی، لمینت به طور اختصاصی برای هر دندان آماده شود. این کار زمانبر بوده و نیازمند این است که چندین جلسه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

روش جدید لمینت دندان

دندانپزشکی دیجیتالی از حدود سال 1980 برای اولین بار اختراع شد و به سرعت توسعه یافت. در این روش با صرف زمان اندک و با سرعت و دقت بالایی، می توان لمینت دندان سرامیکی با ظاهر بسیار طبیعی و دوام و استحکام بالا تهیه کرد. این روش که در مقایسه با روش های سنتی برای ساخت لمینت، مزایای بسیار زیادی دارد از دستگاه دیجیتالی جدیدی به نام CAD CAM استفاده می کند.

مراحل ساخت لمینت سرامیکی با روش جدید

در لمینت جدید دندان برای ساخت لمینت سرامیکی، از دستگاه های دیجیتالی استفاده می شود. این دستگاه ها با استفاده از یک اسکنر سه بعدی ابتدا تصاویری سه بعدی از چهره فرد، لبخند او و نیز وضعیت دندان ها از بیرون و نیز داخل دهان اسکن کرده و سپس به طراحی لمینت ها دقیقا مطابق چهره فرد و دندان های او می پردازد.

بعد از تصویر برداری، دستگاه با دقت زیادی شروع به طراحی لمینت ها می کند و سپس با استفاده از پرینترهای سه بعدی که میلینگ ماشین هایی هستند که توسط سیستم CAD CAM حمایت می شوند، در مدت زمان کوتاهی لمینت ها آماده می شوند.

منبع: https://www.chalava.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 150 تاريخ : دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت: 18:20

تهوع و خستگی صبحگاهی در سه ماهه اول می تواند منجر به بی توجهی دندان شود. توجه زیاد افراد به بارداری و نکات مهمی که باید در این دوران رعایت کرد ممکن است باعث شود تمام تمرکز خود را بر روی بارداری گذاشته و از بهداشت دهان و دندان خود غافل شوید. اما باید به این نکته توجه داشت که توجه نکردن به دندان ها باعث مشکلاتی می شود که می تواند حتی بارداری شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

مراجعه به مطب های دندانپزشکی و انجام خیلی از درمان های دندانپزشکی در این دوران توصیه نمی شود اما باز هم دندانپزشکی و بارداری از یکدیگر جدایی ناپذیرند و گاهی نیار به اقدام است تا شرایط بدتر نشود.

بیماری لثه در بارداری

به دلیل افزایش استروژن و پروژسترون، خطر ابتلا به التهاب لثه و پریودنتیت (عفونت لثه) در دوران بارداری افزایش پیدا می کند. با التهاب لثه، دهان قرمز و متورم شده و گاهی به راحتی با مسواک زدن خون می آید. این مسئله بیشتر در ماه های دوم و هشتم بارداری دیده می شود.

پریودنتیت یک نوع شدیدتر از التهاب لثه است که شامل تخریب ساختار حمایت کننده استخوان در اطراف دندان است که ممکن است منجر به لغزش و شل شدن دندان های شما شود. در صورت وخیم شدن شرایط ممکن است حتی دندان های آسیب دیده را از دست دهید.

جلوگیری از بیماری لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز و استفاده از دهان شویه ضد پلاک، برای جلوگیری از بیماری لثه ضروری است. واجب است تا هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت لثه های شما را تضمین کند و دندان های شما را جرمگیری کند تا دچار پوسیدگی دندان نشوید.

پوسیدگی دندان

تهوع و استفراغ در این دوران و همینطور هوس های غذایی و در نتیجه ی آن مصرف بیشتر شکر و شیرینی جات باعث پوسیدگی دندان می شوند. تلاش بیشتر برای رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن بعد از غذا، نخ دندان کشیدن یک بار در روز و استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید) برای جلوگیری از پوسیدگی ضروری است.

پر کردن دندان در دوران بارداری

شما می توانید هنگام قرار دادن یا برداشتن و پر کردن دندان، در معرض استنشاق بخار جیوه ناشی از پر کننده های آمالگام قرار بگیرید. اگرچه دانستن این که پر کننده های آمالگام موجود در دهان خطر سمی جیوه را برای جنین در دوران بارداری ایجاد نمی کند، بسیار دلگرم کننده است، اما با این حال به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، در صورت امکان باید از هرگونه اقدامات غیر ضروری مربوط به آمالگام در این دوران اجتناب کنید.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 143 تاريخ : دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت: 18:15

از جمله خدمات عمومی مراکز دندانپزشکی عبارتند از جرم گیری دندان، پر کردن دندان و کشیدن دندان که ما در این نوشتار به توضیح تک تک این خدمات و تعرفه آنها در سال 1401 خواهیم پرداخت.

کشیدن دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

یکی دیگر از پروسه های رایج دندانپزشکی کشیدن دندان است و تنها زمانی دندانپزشک این کار را انجام می دهد که با سایر روش های ترمیمی امیدی به احیای دندان و نگه داشتن آن وجود نداشته باشد.

هزینه کشیدن دندان نسبت به فاکتورهای مختلفی که در ادامه آورده ایم می تواند کاملا متفاوت باشد:

  • نوع دندان (شیری یا دائمی)
  • محل قرار گیری دندان (جلو یا عقب)
  • میزان آسیب دیدگی
  • وجود بیماری و مشکلات همراه با کشیدن دندان
  • مرکز انتخابی (دولتی یا خصوصی)
  • شهر و منطقه جغرافیایی
  • مهارت دندانپزشک
  • تخصص دندانپزشک
  • پوشش بیمه
  • هزینه تجهیزات و لوازم مصرفی
  • و ...

در جدول زیر هزینه کشیدن دندان در سال 1401 را آورده ایم:

نوع خدمات

هزینه (به ریال)

کشیدن دندان شیری

1.500.000 تا 4.000.000

کشیدن دندان های جلویی

1.500.000 تا 4.000.000

کشیدن دندان آسیاب کوچک

5.000.000 تا 7.000.000

کشیدن دندان آسیاب بزرگ (به جز دندان عقل)

6.000.000 تا 8.000.000

کشیدن دندان عقل

8.000.000 تا 12.000.000

 

 

بلیچینگ دندان؛ ارزان ترین روش سفید کردن دندان ها

بلیچ دندان یکی از شناخته شده ترین و البته ارزان ترین روش ها برای سفید کردن دندان است که در یک جلسه در مطب دندانپزشکی قابل انجام است. در این روش دندان ها به مواد بلیچینگ آغشته شده و توسط دندانپزشک شست و شو داده می شوند. بلیچینگ دندان مناسب افرادی است که تغییر رنگ جزئی دندان دارند، لثه و دندان سالم دارند و دندان های آنها پرشدگی نداشته باشد. ماندگاری بلیچ دندان حدود 6 ماه است.

شایان ذکر است که بلیچینگ روی ایمپلنت، دندان های مصنوعی، دندان های پرشده و ونیرها موثر نیستند.

کلام آخر

ما در اینجا به معرفی روش های سفید کردن دندان ها از گران ترین تا ارزان قیمت ترین روش پرداختیم. اما به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم که چون بلیچ دندان یک روش ارزان است بنابراین روش مناسبی برای سفید کردن دندان ها نیست. بلکه این دندانپزشک شما است که بر اساس فاکتورهای زیر بهترین روش سفید کردن دندان ها را به شما پیشنهاد می دهد:

  • نوع تغییر رنگ دندان های شما؛
  • بودجه ای که بابت درمان در نظر گرفته اید؛
  • سن (این فاکتور مربوط به کودکان است)؛
  • سابقه انجام خدمات دندانپزشکی مانند روکش دندانی، پر کردن و ...؛
تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 146 تاريخ : دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت: 16:30

به ارتودنسی اینویزیلاین، ارتودنسی شیشه ای، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی بی رنگ هم گفته می شود و همانطور که از اسمش پیداست کاملا نامرئی و شفاف است. این ارتودنسی شامل پلاک های شفافی می شود که به کمک آنها دندانها صاف می شوند. در این روش از طریق اعمال نیرویی ملایم و مداوم، دندان ‌ها بدون این که دردسر وجود سیم ها و براکت های فلزی برای فرد وجود داشته باشد، در موقعیت منظم خود حرکت می کنند.

آیا اینویزیلاین در درمان نامرتبی دندان ها موثر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله در موفقیت درمان ارتودنسی دندان به روش اینویزیلاین هیچ شکی نیست و به جرات می توانیم بگوییم که این روش درمانی یکی از بهترین روش ها است. البته نتیجه بخش بودن این درمان به چند مورد بستگی دارد که عبارتند از:

ابتدا متخصص ارتودنسی باید بهترین روش درمانی را برای اصلاح ناهنجاری‌ های دندانی شما انتخاب کند. برای مثال در صورتی که ناهنجاری دندانی شما شدید باشد به هیچ عنوان استفاده از اینویزیلاین نمی‌ تواند موثر باشد و تنها با ارتودنسی ثابت قابل درمان است. زیرا اینویزیلاین‌ تنها برای درمان ناهنجاری ‌های خفیف و متوسط دندانی مناسب است.

مرحله بعدی تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری پلاک ‌های ارتودنسی به شما وابسته است به این صورت که اگر به مراقبت‌ های طول درمان و نحوه استفاده از پلاک‌ ها بی توجه باشید قطعا درمان نتیجه بخش نخواهد بود و اینگونه هزینه ارتودنسی که پرداخت کرده اید بی ثمر خواهد ماند.

مواد سازنده اینویزیلاین چیست؟

الاینرهای نامرئی از موادی محکم که جنس آنها ترموپلاستیک است تهیه می‌ شوند که به طور خاص برای سیستم اینویزیلاین طراحی شده‌ اند. الاینرها در واقع به طور انحصاری برای هر بیمار ساخته می شوند و بعد از چک کردن نهایی بر روی دندان بیمار، در صورت نداشتن مشکل درمان شروع می شود.

ارتودنسی نامرئی چه مزایایی دارد؟

  • مهم ترین مزیت اینویزیلاین‌ ها این است که نامرئی هستند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود. در نتیجه زیبایی لبخند شما تحت تاثیر قرار نمی گیرد.
  • به دلیل اینکه پلاک های ارتودنسی نامرئی متحرک می باشند، بیمار آزادی عمل بیشتری در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دارد و می تواند آن را به طور موقت در این زمان ها از دهان خود خارج کند.
  • در این روش برای مرتب کردن دندان نیازی به سیم های فلزی نیست و مواد به کار رفته در روش ارتودنسی نامرئی متحرک آسیبی به لثه و دندان ها وارد نمی کند.
  • با استفاده از پلاک های اینویزیلاین بیمار مجبور به رعایت یک رژیم ذایی خاص نیست زیرا می توان هنگام غذا خوردن آن را از دهان خود خارج کرد.

 

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت: 13:38

بسیاری از افراد برای اصلاح ناهنجاری های مختلف فک و دندان های خود، به درمان ارتودنسی نیاز دارند. مراجعان زیادی هستند که می خواهند درمانشان بدون هیچگونه سیم و براکت فلزی ارتودنسی انجام شود و کسی متوجه درمان آنان نشود. ارتودنتیست ها برای این افراد ارتودنسی نامرئی را پیشنهاد می کنند که شامل 3 ارتودنسی سرامیکی، لینگوال یا پشت دندانی و اینویزیلاین می شود.

ارتودنسی اینویزیلاین به چه صورت است؟

برخلاف سایر روش های ارتودنسی، در درمان ارتودنسی اینویزیلاین یا شفاف نیازی به هیچگونه براکت و یا سیم ارتودنسی نمی باشد. در این روش پلاک شفاف و بی رنگی که به صورت منحصر به فرد برای بیمار تهیه شده است، برای رفع ناهنجاری دندان بیمار استفاده می شود که به مرور زمان دندان ها را به جایگاه اصلی خود هدایت می کند.

این پلاک ها به راحتی قابل تشخیص نبوده و به صورت متحرک هستند. به این صورت می توان در ساعاتی از روز مخصوصا هنگام خوردن غذا و مسواک زدن آن را درآورد و مجدد استفاده کرد.

مزایای اینویزیلاین ها چیست؟

جدیدترین نوع درمان ارتودنسی نامرئی دندان، همین ارتودنسی اینویزیلاین است که به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد و محبوب شد. در ادامه به معرفی مزایای این ارتودنسی که باعث محبوبیت آن شد می پردازیم:

  • زیبایی لبخند و دندان های شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد زیرا قابل مشاهده نیست.
  • تمیز کردن اینویزیلاین ها بسیار راحت تر از براکت های ارتودنسی ثابت است.
  • به دلیل متحرک بودن الاینرها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مانند قبل است.
  • برای شرکت در مراسم های مهم می توانید به طور موقت الاینر را از دهانتان دربیاورید.
  • هیچ محدودیتی در رژیم غذایی شما ایجاد نمی کند.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی عمدتاً بسته به نوع درمان انجام شده، نوع و شدت ناهنجاری فرد و میزان تخصص و مهارت متخصص ارتودنسی که این روش را انجام می دهد متفاوت است.

نحوه تمیز کردن دستگاه های ارتودنسی نامرئی

نحوه تمیز کردن هر یک از دستگاه ارتودنسی نامرئی با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال هنگام تمیز کردن ارتودنسی نامرئی ثابت شامل ارتودنسی سرامیکی و لینگوال باید هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب براکت ها باشید.

اما در صورت استفاده از الاینرهای شفاف، مسواک زدن بدون مشکل است. دلیلش هم این است که برای مسواک زدن دندان ها و نخ دندان کشیدن باید الاینرها از دهانتان خارج کنید و طبق معمول مسواک بزنید. برای تمیز کردن الاینرها هم تنها با یک مسواک نرم و صابون خنثی می توانید آن را زیر آب بشویید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 133 تاريخ : دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت: 13:35

به ارتودنسی اینویزیلاین، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی بی رنگ هم گفته می شود. این دستگاه ارتودنسی در واقع الاینرها و پلاک های شفافی هستند که از آن ها برای صاف کردن دندان ها استفاده می شود. در واقع همانطور که در نامش پیداست این درمان ارتودنسی، کاملا نامرئی و شفاف است.

آن ها بعد از اینکه از دندان بیمار اسکن دیجیتال تهیه و با نرم افزارهای خاص طراحی و ساخت شد، با استفاده از نیروی ملایم و مداومی، دندان ‌ها را بدون این که دردسر وجود سیم ها و براکت های فلزی برای فرد وجود داشته باشد در موقعیت منظم خود حرکت می دهند.  

مراقبت از ارتودنسی شفاف در حین درمان

یکی از مهم ترین مزیت ها و برتری های این ارتودنسی به نسبت ارتودنسی دندان ثابت در این است که، مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان در صورت استفاده از ارتودنسی شفاف بسیار آسان ‌تر از ارتودنسی ثابت و فلزی است. به این دلیل که می توان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن، این پلاک های شیشه ای رنگ را از دهان خارج کرد. نحوه مراقبت از دهان و دندان و همچنین پلاک اینویزیلاین در طول درمان به شرح زیر است:

  • قبل از غذا خوردن اینویزیلاین را از دهان خود خارج کنید.
  • روزانه حداقل دو بار پس از غذا خوردن، دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید.
  • قبل از گذاشتن اینویزیلاین روی دندان خود، آن را با ملایمت با آب ولرم و مسواک بشویید. توجه داشته باشید که مسواک زدن محکم بر روی پلاک ‌ها باعث خش افتادن روی پلاک ها می شود.
  • در مواقعی که الاینرها در داخل دهانتان است از جویدن آدامس و سیگار کشیدن پرهیز کنید زیرا این کارها باعث تغییر رنگ و تغییر شکل الاینرها می شود.
  • در مواقعی که پلاک را از دهان خود خارج می کنید حتما در جعبه مخصوص خود قرار دهید تا از شکستن یا گم شدن پلاک ها جلوگیری کنید.
  • هنگامی که پلاک ها در دهانتان است، نوشیدنی های رنگی نیز مصرف نکنید زیرا باعث رنگ گرفتن الاینرها می شود. توصیه می شود که در هنگام وجود الاینرها در دهان فقط آب بنوشید.

چه زمانی ها باید از اینویزیلاین ها استفاده کنیم؟

همان طور که گفتیم؛ اینویزیلاین‌ها باید در تمام طول مدت شبانه روز روی دندان‌های شما قرار گیرد و تنها در زمان غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اجازه خارج کردن آنها از دهان خود دارید. در صورتی که به طور مرتب از این پلاک‌ها استفاده نکنید (روزانه ۲۲ ساعت) احتمال اینکه به نتیجه مطلوب برسید تقریبا صفر است.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 159 تاريخ : يکشنبه 6 آذر 1401 ساعت: 15:45

ارتودنسی اینویزیلاین یا بی رنگ در واقع یک روکش شفاف پلاستیکی با جنس بسیار مقاوم است که پس از قالب گیری روی دندان شما قرار می گیرد. این ارتودنسی نسبت به سایر ارتودنسی ها هزینه بالاتری دارد و همچنین طرفدارهای زیادی هم دارد. در واقع این ارتودنسی به این دلیل که براکت، سیم و گیره خاصی ندارد و فقط یک ارتودنسی بی رنگ شفاف روی دندان قرار می گیرد، باعث می‌ شود که شما لبخند زیباتری هم داشته باشید.

ارتودنسی نامرئی چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید، ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی شامل ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین دارد که هر کدام از این دستگاه های ارتودنسی دندان بسته به نوع دستگاه به روش های مختلفی فشار مورد نیاز برای بهبود وضعیت دندان ها را وارد می کنند. ارتودنسی سرامیکی و لینگوال مانند براکت‌ های فلزی سنتی از طریق براکت ها سیم های ارتودنسی و ارتودنسی اینویزیلاین و یا بی رنگ به کمک پلاک های متحرک شفاف خود این فشار را به دندان ها وارد کرده و باعث می ‌شوند به تدریج به موقعیت صحیح خود بروند.

ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین)

انقلاب واقعی در ارتودنسی نامرئی زمانی اتفاق افتاد که الاینرهای شفاف یا همان اینویزیلاین ها معرفی شدند. این الاینرها و در واقع پلاک های ارتودنسی، شفاف و متحرک هستند و سازگاری کامل با دندان های بیمار دارند. در واقع الاینرها برای حرکت تدریجی دندان ها تا رسیدن به تراز صحیح فشار وارد می کنند. در طول درمان با ارتودنسی اینویزیلاین، پزشک متخصص در جلسه اول تعدادی پلاک به شما می دهد و شما باید هر دو هفته یکبار یک پلاک شده جدید را در دهان خود بگذارید.

این ارتودنسی بی رنگ و شفاف برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندان و فک کاربرد دارد و نمی توان از آن برای ناهنجاری های شدید استفاده کرد. به لطف این تراز کننده های شفاف، بیمار می تواند بهداشت دهان و دندان بهتری داشته باشد و نیازی به رعایت رژیم غذایی خاصی در طول درمان ارتودنسی نیست زیرا می تواند این پلاک ها را هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خود در بیاورد و دوباره بر روی دندان های خود قرار دهد.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی بین 6 الی 36 ماه است، البته ممکن است در مواردی این مدت زمان کوتاه تر یا طولانی تر شود. مدت زمان ارتودنسی نامرئی بسته به نوع و شدت مشکل ما، نوع درمان ارتودنسی انتخابی و میزان رعایت و ممارست ما در استفاده از پلاک های درمانی ممکن است کمی متفاوت باشد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 152 تاريخ : يکشنبه 6 آذر 1401 ساعت: 15:45

کلینیک های دندانپزشکی انواع خدمات مختلفی دارند که در این مقاله با برخی از آن ها و هزینه و تعرفه این خدمات آشنا می شوید.

انواع خدمات دندن پزشکی عبارتند از:

  • جرم گیری دندان
  • پرکردن دندان
  • کشیدن دندان
  • بلیچینگ دندان
  • لمینت دندان
  • کامپوزیت دندان
  • ایمپلنت دندان

تعرفه این خدمات در سال 1401 نسبت به سال های قبل تفاوت پیدا کرده است. در ادامه با آن ها بیش تر آشنا می شوید.

پر کردن دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

یکی دیگر از پروسه های رایج دندانپزشکی پر کردن دندان است. تقریبا 10 درصد از پروسه های مراکز دندانپزشکی عمومی در طول روز مربوط به پر کردن دندان ها می شود.

در زمان مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی به منظور پر کردن دندان، ابتدا دندانپزشک محل دقیق و عمق پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان را مشخص می کند. سپس دندانپزشک پوسیدگی را با تجهیزات مخصوص دندانپزشکی می تراشد. سپس برای پر کردن حفره ایجاد شده از مواد پرکننده ای مخصوصی مثل کامپوزیت یا آمالگام استفاده می کند. بسته به شدت پوسیدگی و محل پوسیدگی دندان چندین سطح ترمیم پوسیدگی دندان وجود دارد.

در جدول زیر هزینه پر کردن دندان را در سال 1401 بر اساس ماده پر کننده و سطح ترمیم آورده ایم:

 

نوع ترمیم

تعرفه

ترمیم آمالگام کلاس پنج یا یک سطحی

6,000,000

ترمیم کامپوزیت کلاس پنج یا یک سطحی

8,500,000

ترمیم کامپوزیت دو سطحی کلاس سه

9,500,000

 

برخی تصور می کنند که جرم گیری دندان تنها یک پروسه زیبایی است و صرف هزینه برای آن کار درستی نیست. در حالی که این تصور کاملا غلط است؛ در صورتی که به طور مرتب جرم گیری دندان انجام شود از بسیاری از بیماری های دهان و دندان و هزینه های هنگفت درمان آن در امان خواهید بود. از جمله مزایای جرم گیری دندان عبارتند از:

  • جلوگیری و درمان بیماری های لثه؛
  • پیشگیری از نیاز به عصب کشی دندان؛
  • رفع بوی بد دهان؛
  • ارتقاء سلامتی عمومی دهان و دندان؛
  • کمک به پایداری استخوان های نگهدارنده دندان؛

لمینت دندان

در هر صورت داشتن دندان های سفید یکی از معیارهای زیبایی چهره است و هیچ کس نمی خواهد از این زیبایی محروم شود. امروزه در مراکز دندانپزشکی از روش های متنوعی برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود که عبارتند از بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.

ماندگاری لمینت دندان حدود 10 الی 12 سال است و به نسبت سایر روش ها بسیار بیشتر است اما به مراقبت زیادی نیز نیاز دارد. در صورتی که فرد به طور مرتب دندان های خود را مسواک نزد، روکش ها به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شوند. به دلیل مزایایی که گفتیم قیمت لمینت دندان به نسبت سایر روش ها بیشتر است و جزء روش های گران قیمت سفید کردن دندان ها می باشد.

لمینت دندان؛ گران ترین روش سفید کردن دندان ها

یکی از روش های سفید کردن دندان ها لمینت دندان است که ماندگاری نسبتا طولانی نیز دارد. لمینت نوعی ونیر دندانپزشکی از جنس پرسلن (سرامیک) است و در طیف های رنگی مختلف در آزمایشگاه دندانپزشکی متناسب با رنگی های طبیعی دندان هر فردی ساخته می شوند؛ یعنی فرد می تواند درجه سفیدی دندان های خود را انتخاب کند. البته لمینت دندان علاوه بر اینکه منجر به سفید شدن دندان ها می شود باعث تغییر شکل، اندازه و طول دندان ها به وضعیت دلخواه شما نیز می شود.

ماندگاری لمینت دندان حدود 10 الی 12 سال است و به نسبت سایر روش ها بسیار بیشتر است اما به مراقبت زیادی نیز نیاز دارد.

 

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 160 تاريخ : يکشنبه 6 آذر 1401 ساعت: 14:15

همانطور که از نامش پیداست، جرمگیری به عمل از بین بردن جرم و تارتار سطح دندان ها و همینطور زیر لثه گفته می شود. بزاق دهان، باکتری ها و پروتئین های موجود در دهان، یک لایه جرم بر روی سطح دندان‌ ها ایجاد می‌ کنند. این جرم محل مناسبی برای میکروب‌ هاست و به مرور زمان باعث بیماری لثه، خونریزی لثه و تحلیل استخوان لثه می‌ شود و التهاب ایجاد می‌ کند. در این حالت باید برای انجام جرمگیری دندان به دندانپزشک مراجعه کرد. اما هزینه جرمگیری دندان چقدر است؟

جرمگیری دندان چگونه انجام می‌ شود؟

بر اساس موقعیت قرارگیری جرم بر روی دندان، 2 نوع جرمگیری وجود دارد؛ معمولی و عمیق.

معمولی: در این نوع، جرم بیشتر بر روی تاج دندان و بالای لثه و در برخی موارد روی سطوح جونده دندان وجود دارد. جرمگیری معمولی جرم‌ های سطح دندان و رسوبات را از بین می‌ برد. قیمت و هزینه جرمگیری دندان با این روش معمولا کم است.

عمیق: این نوع جرمگیری هنگامی استفاده می شود که جرم در زیر لثه و در شیار لثه باشد. هزینه جرمگیری دندان با این روش دست کم 200 تا 300 هزار تومان بیشتر از روش معمولی است.

عوامل تاثیرگذار در هزینه جرمگیری دندان

هزینه تمام شده برای انجام این فرآیند به عواملی مختلفی بستگی دارد و در اینجا به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • تکنولوژی و روش مورد استفاده برای انجام اینکار
  • شدت بیماری و روش‌ های جانبی که همراه با جرمگیری و درمان ریشه انجام می‌ شوند
  • داشتن بیماری پریودنتال
  • تخصص و مهارت دندانپزشک
  • مکان و موقعیت مطب مورد نظر
  • معاینه و هزینه‌ های تصویر برداری
  • پوشش بیمه برای کاهش هزینه جرمگیری دندان

هزینه جرمگیری دندان در سال 1401

هزینه جرمگیری سطحی دندان

هر فک 400  هزارتومان

قیمت جرمگیری عمقی دندان

هر فک 500 هزار تومان

 

مراقبت‌ های پس‌ از جرمگیری دندان

بعد از جرمگیری دندان لازم است تا مواردی را رعایت کرد تا دندان ها دیرتر دچار جرم و میکروب شوند. این نکات بهداشتی شامل موارد زیر می شوند:

  • حتما سالی یک بار جرمگیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.
  • حتما از دهانشویه‌ که دندانپزشک تجویز می کند، استفاده نمایید.
  • درصورت حساس شدن دندان، اصلا نیاز به‌ نگرانی‌ نیست زیرا این حساسیت دندان پس‌ از مدتی رفع خواهد شد.
  • اولین مسواک بعد از درمان با ملایمت زده شود.
  • روزی 2 بار مسواک زدن و همینطور نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  • حداقل تا سه روز از مصرف سیگار، قلیان و الکل خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای سفت، غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید.

منبع: https://www.implantdr.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 106 تاريخ : يکشنبه 6 آذر 1401 ساعت: 14:00

یکی از ارزان ترین سدان های تولید شده در کمپانی خودروسازی هیوندای، هیوندای ورنا هست که در ابتدا با نام هیوندای اکسنت شناخته شده است. سدان به خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحاً صندوق دار می ‌گویند که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و می‌ تواند دو یا چهار در داشته باشد. سدان متداول ‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو است. در حقیقت هیوندای ورنا نسل دوم هیوندای اکسنت است که با کد LC در سایر نقاط جهان شناخته می‌ شود.

ورود هیوندای ورنا به بازار جهانی آمریکا به سال 1994 بر می گردد و تا به امروز این خودرو در 5 نسل تولید شده است. این خودرو برای اولین در سال 1383 توسط کرمان موتور وارد ایران شد و به دلیل کیفیت بالایی که داشت نسبت به خودروهای داخلی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد.

مشخصات ظاهری هیوندای ورنا

ورنا چندان جذابیت ظاهری خاصی ندارد و قشر جوان جامعه کمتر به سمت خرید این خودرو می روند. شاید یکی از دلایل پایین بودن قیمت هیوندای ورنا همین شکل ظاهری آن باشد. قسمت جلویی هیوندای ورنا یک جلو پنجره ساده دارد و لوگوی هیوندای در مرکز آن قرار دارد. چراغ های جلوی این خودرو به شکل خماری طراحی شده است که جذابیت خاصی ندارد.

در همه قسمت های این خودرو می توان اقتصادی بودن را مشاهده کرد. قسمت های داخلی و داشبورد ورنا طراحی بسیار ساده ای دارد و هیچ المان و آپشن سرگرم کننده ای در اتاق این ماشین برای سرنشینان در نظر گرفته نشده است. همچنین جنس متریال استفاده شده در داشبود این خودرو از جنس پلاستیک خشک است که دوام و ماندگاری زیادی دارد.

ویژگی های فنی هیوندا ورنا

هیوندای ورنا دارای یک موتور 4 سیلندر است و توان تولید 90 اسب بخار را در 5500 دور در دقیقه را دارد. شتاب این خودرو طوری است که در 11 ثانیه می تواند 100 کیلومتر را طی کند و میزان مصرف سوخت هیوندا ورنا 7.6 لیتر در شهر و 6 لیتر در جاده در هر 100 کیلومتر است. این خودرو مدل اتواتیک هم دارد که تفاوت زیادی با نسخه دنده ای آن ندارد.

خرید قطعات و لوازم یدکی هیوندای ورنا

با اینکه قطعات به کار رفته در هیوندا ورنا جزو نسل های قدیمی این صنعت است اما قطعات هیوندای ورنا کیفیت بالایی دارد که به هبچ وجه با قطعات خودروهای ایرانی و یا چینی قابل مقایسه نیست. برای طول عمر قطعات هیوندای و کیای خودروی خود باید این قطعات را از نمایندگی های مجاز این شرکت ها مانند استارپارت تهیه کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 95 تاريخ : يکشنبه 6 آذر 1401 ساعت: 14:00

تاریخچه و قدمت ارتودنسی دندان به زمان یونان باستان برمی گردد و از آن زمان تا به حال دائما و به طور پیوسته این شاخه مهم و پر کاربرد دندان پزشکی در حال پیشرفت تکنولوژی بوده است. استفاده از ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های دندان و فک خیلی مفید و سودمند است، اما یکی از نقاط ضعف آن این است که ابزار ارتودنسی دندان در دهان بیمار توسط اطرافیان قابل مشاهده است. خیلی از افراد علیرغم مشکلاتی که دندان هایشان با آن مواجه هستند، به دلیل قابل مشاهده بودن براکت ها و سایر اجزای ارتودنسی، از انجام این درمان سر باز می زنند.

امروزه نوعی درمان ارتودنسی به نام ارتودنسی نامرئی وجود دارد که با بریس های فلزی سنتی بسیار متفاوت است و در ادامه قصد داریم آن را به طور جامع و کامل معرفی کنیم.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

همانطور که از نام این ارتودنسی پیداست، این ارتودنسی شامل تمام درمان هایی می شود که در آن دستگاه ارتودنسی و اجزای آن کمتر دیده می شوند و یا اصلا قابل مشاهده نیستند. این ارتودنسی توسط بیمارانی که نمی خواستند دستگاه ارتودنسی خود دیده شود بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به همین دلیل بزرگسالانی که حضور پررنگی در اجتماع دارند، ارتودنسی نامرئی به نسبت بریس های فلزی سنتی ترجیح می دهند.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که متخصص ارتودنسی نسبت به نوع و شدت مشکلات دندانی فرد، یکی از روش های این ارتودنسی را به او پیشنهاد می کند. ارتودنسی ثابت شامل 3 نوع می شود که عبارتند از: ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی) و ارتودنسی شفاف متحرک (اینویزیلاین).

ارتودنسی سرامیکی: این ارتودنسی مانند ارتودنسی ثابت فلزی است با این تفاوت که در آن به  جای استفاده از براکت های فلزی، از بریس های سرامیکی و به رنگ دندان استفاده می شود و همین باعث می شود که دستگاه ارتودنسی در دهان بیمار دیده نشود. اما یکی از معایبی که این ارتودنسی دارد مقاومت پایین آن به نسبت ارتودنسی ثابت فلزی است.

ارتودنسی لینگوال: این ارتودنسی نیز همان ارتودنسی ثابت فلزی است که به جای روی دندان ها در پشت دندان ها نصب می شود، در نتیجه توسط افراد دیگر قابل مشاهده نیست. اما به دلیل سخت بودن نصب آن، همه متخصصان ارتودنسی نصب آن را قبول نمی کنند.

ارتودنسی متحرک شفاف: در آن از سیم و براکت ارتودنسی خبری نیست؛ بلکه این ارتودنسی شامل پلاک های پلاستیکی بی رنگی می شود که به صورت ثابت در طور درمان روی دندان ها قرار نمی گیرد و می توان آن را هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج کرد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 80 تاريخ : شنبه 5 آذر 1401 ساعت: 17:24

خیلی از افرادی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند به دلیل قابل مشاهده بودن دستگاه ارتودنسی در دهان خود، از اجام آن منصرف می شوند. اما آیا می دانید امروزه بدون سیم کشی دندان ها نیز می توانید درمان ارتودنسی انجام دهید؟ ارتودنسی نامرئی، درمانی است که از طریق آن دستگاه ارتودنسی و اجزای آن قابل مشاهده نیستند.

ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال یا پشت ندانی
  • ارتودنسی اینویزیلاین

با وجود توضیحاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، خیلی از افراد ارتودنسی اینویزیلاین را با همان نام ارتودنسی نامرئی می شناسند و وقتی از ارتودنسی نامرئی حرف میزنیم همان ارتودنسی شفاف یا اینویزیلاین در ذهنشان تداعی می شود.

اینویزیلاین چیست؟

اینویزیلاین نوعی درمان ارتودنسی است که در آن خبری از سیم کشی دندان‌ها نمی ‌باشد. بلکه در این روش که به آن ارتودنسی شفاف و بی رنگ هم گفته می شود، از یک سری پلاک و الاینرهای نازک و شفاف از چنس پلاستیک برای درمان برخی ناهنجاری های دندانی استفاده می شود.

این پلاک ها به صورت اختصاصی برا هر فرد توسط یک نرم افزار تصویربرداری سه بعدی ساخته می شود. درمان دندان ها در این روش به این صورت است که متخصص ارتودنسی با توجه به نوع و شدت ناهنجاری، تعدادی پلاک بی رنگ به بیمار تحویل می دهد و از وی می خواهد که هر کدام از پلاک‌ها را به مدت دو هفته روی دندان خود قرار دهد.

مزیت بزرگ این الاینرها به نسبت ارتودنسی ثابت فلزی علاوه بر نامرئی بودن آن، در این است که این پلاک ها متغییر هستند و شما می توانید هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن را از دهان خود خارج کنید. به گفته متخصصین ارتودنسی در طول شبانه روز شما اجازه دارید تنها ۲ الی ۳ ساعت آنها را از دهان خود خارج کنید.

چرا ارتودنسی نامرئی؟

الاینرها در ارتودنسی اینویزیلاین دندان را با نیرویی مناسب و کنترل شده به جای مناسب خود هدایت می کنند. یکی از نکان مثبت این ارتودنسی این است که ارتودنسی نامرئی برخلاف ارتودنسی دندان سنتی و قدیمی علاوه بر کنترل میزان حرکت دندان ‌ها، زمان بندی حرکت و نتیجه درمان را هم پیش بینی می ‌کند. در نتیجه در هر مرحله از درمان فقط آن دندانی اجازه حرکت دارد که در طرح درمانی طراحی شده توسط متخصص ارتودنسی قرار گرفته است.

در نتیجه این برنامه ریزی ها، سیستمی پدید آمده است که دندان ها را به سمت موقعیت در نظر گرفته شده حرکت می دهد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 84 تاريخ : شنبه 5 آذر 1401 ساعت: 17:23

در بین انواع مختلف ارتودنسی دندان، درمانی مستقل به نام ارتودنسی رنگی نداریم. بلکه در این درمان که همان ارتودنسی ثابت دندان است، کش های ارتودنسی که بر روی براکت ها بسته می شوند به صورت رنگی هستند و اینطور به نظر می آید که براکت های نصب شده بر روی دندان ها رنگی هستند.

در ارتودنسی رنگی شما این امکان را دارید که با هر بار مراجعه به متخصص ارتودنسی جهت تنظیم بریس هایتان و همینطور تعویض کش ارتودنسی، رنگی جدیدی برای کش های خود انتخاب کنید.

کش ارتودنسی دندان

کش ارتودنسی یک نوار لاستیکی کوچک است که بین براکت های بالا و پایین و همینطور قسمت های جلو یا عقب دندان ها قرار گرفته است و به قرار گرفتن دندان ها در جای مناسب خود کمک بزرگی می کند. در واقع کش ارتودنسی ابزاری در هنگام انجام عمل ارتودنسی بر روی دندان است که وظیفه اعمال فشار به دندان‌ ها برای قرارگیری در جای مناسب را بر عهده دارد. این کش رنگ های مختلفی دارد و در مدل های گوناگونی متناسب با تشخیص پزشک بر روی براکت ها تنظیم می شود.

چگونه بهترین و زیباترین رنگ ارتودنسی را انتخاب کنیم؟

یک سری نکات هست که می تواند به شما در انتخاب رنگ مناسب در ارتودنسی دندان رنگی کمک کند که شامل موارد زیر می شود:

رنگ پوست خود را در نظر بگیرید

رنگ های پررنگ اغلب انتخاب خوبی برای افرادی هستند که رنگ پوست آنها به نسبت تیره تر است. پوست روشن ممکن است نیاز به رنگ های سردتری داشته باشد. همچنین رنگ مو و چشم شما هم می تواند یک مولفه مهم برای انتخاب رنگ باشد.

رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید

در انتخاب رنگ ارتودنسی خود می توانید رنگی را نیز انتخاب کنید که سالها است که مورد علاقه شما بوده و یا معنی خاصی برایتان دارد.

رنگی را انتخاب کنید تکمیل کننده چشمان شما باشد

با توجه به اینکه رنگ چشم افراد متفاوت است می توان با مشورت با متخصص ارتودنسی خود، رنگی را انتخاب کرد که چشمانتان زیباتر و درشت تر به نظر برسند.

آیا در انتخاب رنگ ارتودنسی رنگی آزاد هستم؟

برای سفیدتر دیده شدن دندان هایتان بهتر است از کش های سفید رنگ استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که کش ارتودنسی سفید توجه و مراقبت بیشتری بار تمیزی و سفید نگه داشتن نیاز دارد. همینطور کش ارتودنسی زرد رنگ، دندان های شما را زردتر نشان می دهد.

اگر جزو افرادی هستید که همیشه مشکی را انتخاب می کنید، باید بگوییم که با انتخاب کش های سیاه رنگ دندان های سالم خود را پوسیده نشان خواهید داد.

منبع: https://www.orthodr.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 83 تاريخ : شنبه 5 آذر 1401 ساعت: 14:25

در خودروهایی که فرمان برقی دارند از روغن هیدرولیک استفاده می شود. این روغن باعث نرم تر شدن فرمان هنگام کار می شود. به صورت که هنگامی که فرمان چرخانده می شود، پمپی به اسم پمپ هیدرولیک که با میل لنگ تماس مستقیم دارد، روغن هیدرولیک را با فشار به سمت فرمان خودرو تزریق می کند. این پاشش روغن به سمت فرمان خودرو باعث می شود که فرمان با نرمی و ملایمت بچرخد.

روان کنندگی، کاهش سایش و اصطکاک و همینطور انتقال قدرت تنها بخشی از وظایف روغن هیدرولیک فرمان است. در واقع با اضافه شدن این روغن به سیستم فرمان خودرو، محافظت از زنگ زدگی قسمت های فلزی نیز از آن انتظار می رود. روغن هیدرولیک مصرفی است اما تفاوتی که با سایر روغن های خودرو دارد این است که این روغن عمر طولانی تری دارد. اما دانستن این موضوع مهم است که بهترین زمان تعویض روغن هیدرولیک چه زمانی است؟

روغن هیدرولیک نسبت به ناخالصی ها و آلودگی ها بسیار حساس است و در صورت وجود این موارد، عملکرد روغن هیدرولیک سخت می شود.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

برعکس سایر روغن های خودرو مانند روغن گیربکس، روغن ترمز و ... که با گذشت زمان و کیلومتر خاصی باید تعویض شود، زمان تعویض روغن های صنعتی مانند روغن هیدرولیک به تنوع تجهیزات، شرایط کارکرد و نوع کاری که روغن در سیستم انجام می دهد وابسته است. بنابراین می توان گفت که زمان تعویض روغن هیدرولیک با توجه به خودروهای مورد استفاده متفاوت است. اما براساس توصیه شرکت های سازنده، این روغن پس از هر 120 هزار کیلومتر پیمایش خودرو باید به طور کامل تعویض شود.

به طور معمول روغن های هیدرولیک افزودنی هایی دارند که از این تجهیزات در برابر سایش، اصطکاک و خوردگی محافظت می کنند. این افزودنی ها چند منظوره بوده و میزان آنها نباید به هر دلیلی کاهش یابد.

علائم زمان تعویض روغن هیدرولیک

  • روغن تیره یا مات شده باشد.
  • بوی سوختگی از روغن بلند شود.
  • روغن کف کند.
  • تغییرات در گرانروی یا ویسکوزیته روغن ایجاد شود.

چگونه عملکرد درست روغن هیدرولیک فرمان را بررسی کنیم؟

در صورتی که هنگام چرخاندن فرمان هیدرولیکی خودروی خود صدایی می شنوید، این به معنی عملکرد نادرست روغن هیدرولیک و در نتیجه اصطکاک فرمان هنگام چرخش است. این روش یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص صحت عملکرد روغن هیدرولیک فرمان است.

کارخانه های سازنده ماشین های مختلف دوره زمانی خاصی را به منظور چک و تعویض روغن هیدرولیک پیشنهاد می کنند. عوامل دیگری مثل گرمای موتور و شرایط جوی هم بر عمر مفید روغن و همچنین زمان تعویض روغن هیدرولیک موثر هستند. برای طول عمر قطعات هیوندای و کیای خودروی خود باید این قطعات را از نمایندگی های مجاز این شرکت ها مانند استارپارت تهیه کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 82 تاريخ : شنبه 5 آذر 1401 ساعت: 14:24

کلینیک های دندانپزشکی انواع خدمات مختلفی دارند که در این مقاله با برخی از آن ها و هزینه و تعرفه این خدمات آشنا می شوید.

انواع خدمات دندن پزشکی عبارتند از:

  • جرم گیری دندان
  • پرکردن دندان
  • کشیدن دندان
  • بلیچینگ دندان
  • لمینت دندان
  • کامپوزیت دندان
  • ایمپلنت دندان

تعرفه این خدمات در سال 1401 نسبت به سال های قبل تفاوت پیدا کرده است. در ادامه با آن ها بیش تر آشنا می شوید.

جرم گیری دندان

یکی از خدمات عمومی دندانپزشکی که به منظور پاک کردن پلاک، جرم و ... در اطراف دندان ها انجام می شود، جرم گیری دندان می گویند. هزینه جرم گیری دندان در سال 1401 متغیر است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

نوع خدمات

تعرفه عمومی

تعرفه خصوصی

جرم گیرى یک فک     

250000

350000

بروساژ یک فک

500000

100000

جرم گیرى و بروساژ دوفک      

600000

800000

 

برخی تصور می کنند که جرم گیری دندان تنها یک پروسه زیبایی است و صرف هزینه برای آن کار درستی نیست. در حالی که این تصور کاملا غلط است؛ در صورتی که به طور مرتب جرم گیری دندان انجام شود از بسیاری از بیماری های دهان و دندان و هزینه های هنگفت درمان آن در امان خواهید بود. از جمله مزایای جرم گیری دندان عبارتند از:

  • جلوگیری و درمان بیماری های لثه؛
  • پیشگیری از نیاز به عصب کشی دندان؛
  • رفع بوی بد دهان؛
  • ارتقاء سلامتی عمومی دهان و دندان؛
  • کمک به پایداری استخوان های نگهدارنده دندان؛

لمینت دندان

در هر صورت داشتن دندان های سفید یکی از معیارهای زیبایی چهره است و هیچ کس نمی خواهد از این زیبایی محروم شود. امروزه در مراکز دندانپزشکی از روش های متنوعی برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود که عبارتند از بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.

لمینت دندان؛ گران ترین روش سفید کردن دندان ها

یکی از روش های سفید کردن دندان ها لمینت دندان است که ماندگاری نسبتا طولانی نیز دارد. لمینت نوعی ونیر دندانپزشکی از جنس پرسلن (سرامیک) است و در طیف های رنگی مختلف در آزمایشگاه دندانپزشکی متناسب با رنگی های طبیعی دندان هر فردی ساخته می شوند؛ یعنی فرد می تواند درجه سفیدی دندان های خود را انتخاب کند. البته لمینت دندان علاوه بر اینکه منجر به سفید شدن دندان ها می شود باعث تغییر شکل، اندازه و طول دندان ها به وضعیت دلخواه شما نیز می شود.

ماندگاری لمینت دندان حدود 10 الی 12 سال است و به نسبت سایر روش ها بسیار بیشتر است اما به مراقبت زیادی نیز نیاز دارد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 96 تاريخ : شنبه 5 آذر 1401 ساعت: 14:24

ما در این مقاله سعی داریم تا با تعدادی از رایج ترین مشکلات فنی خودروهای سانتافه و اپتیما و سوناتا آشنا شویم. این خودروها از بهترین خودروهای تولید شده در شرکت خودروسازی هیوندای و کیا هستند.

یاتاقان زدن خودرو

مهم ‌ترین بخش چرخشی موتور خودرو یاتاقان‌ ها هستند که این قطعه باعث تماس میل لنگ با شاتون و نیز پایه‌ های نگهدارنده بدنه موتور می شود. یاتاقان ‌ها روی لایه ‌ای از روغن حرکت می ‌کنند و اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود باعث تماس فلز با فلز می شود که نتیجه ‌اش ایجاد اصطکاک و تولید حرارت شدید است که به آن یاتاقان زدن گفته می شود.

موتور به کار رفته در خودروی هیوندای سانتافه، اپتیما و سوناتا 4 سبلندر 2.4 لیتری است که در چین تولید می شود و مشکلات بسیاری دارد. این موتور دارای خورده ریزهای فلزی زیادی ناشی از فلزکاری خط تولید است و وجود این پلیسه و خورده فلزها در مسیر روغن کاری خودرو انباشته می شوند و باعث کاهش فشار روغن و در نتیجه تماس مستقیم فلز به فلز در قسمت یاتاقان ها و میل لنگ می شود.

در صورتی که متوجه صدای عجیبی از موتور شدید سریعا خودرو را خاموش کنید. اگر این اتفاق نیفتد حتی ممکن است یاتاقان به حدی لق شود که شاتون بشکند و از سیلندر بیرون بزند. اما در صورت تعمیر به موقع خودرو شاید صرفا نیاز باشد تا میل لنگ خودرو را عوض کنید. هزینه تعمیر استاندارد سانتافه، سوناتا و کیا اپتیمای یاتاقان زده در صورتی که شاتون نزده باشند بین 17 میلیون تا سی میلیون تومان است.

ضعیف بودن اویل پمپ

اویل پمپ سانتافه، سوناتا و کیا اپتیما ضعیف است و بعد از کارکرد 60/000 الی 100/000 نسبت به اویل پمپ های نو حدود سی درصد افت فشار دارد.

خطای ECS

عبارت ECS مخفف Electronic Control Suspension یا کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق است و در عمل به این معنی است که سیستم تنظیم ارتفاع خودرو دچار مشکل شده است. این سیستم بخش های مختلفی دارد که  در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • کمک های بادی در جلو
  • بالن ها در عقب
  • کمپرسور
  • سلونویید تقسیم
  • ریسرور
  • سنسورهای ارتفاع سنج
  • سوپاپ تزریق فشار باد

مهمترین عوامل خرابی در سیستم  ECS

نشتی باد از کمک ها و بالن ها: در این وضعیت که به اصطلاح پنچری بالن و کمک گفته می شود، باد سیستم خالی شده و خودرو میخوابد. مورد بعدی بهم ریختن تنظیمات سیستم است. زمانی که خودرو دچار تعمیرات غیر اصولی شود و یا یکی از کمک ها یا بالن ها به مدت طولانی خراب شود و مشکل آن رفع نشود، خودرو از کالیبره خارج، کج شده و یا می خوابد.

برای طول عمر قطعات هیوندای و کیای خودروی خود باید این قطعات را از نمایندگی های مجاز این شرکت ها مانند استارپارت تهیه کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 108 تاريخ : سه شنبه 1 آذر 1401 ساعت: 14:57

غذاهای نرم و آبکی برای افرادی استفاده می شود که در جویدن و بلعیدن غذا دچار مشکل شده اند. به این افراد توصیه می شود غذاهای نرم، پوره شده و خیس خورده شده مصرف کنند تا جویدن و بلعیدن غذا برایشان راحت شود. معمولا افرادی که به دنبال غذاهای نرم و آبکی می گردند اکثرا جراحی هایی مانند جراحی سر، گردن، اسلیو معده و یا کشیدن دندان را پشت سر گذاشته اند.

استفاده از غذاهای نرم و آبکی به افرادی تئصیه می شود که معده آنها قادر به تحمل غذاهای عادی و معمولی نیست. زیرا این رژیم غذایی شامل غذاهای نرمی است که به راحتی قابل هضم هستند.

لیست مواد غذایی نرم و آبکی

در ادامه به معرفی تعدادی موادغذایی نرم می پردازیم تا بتوانید آن را در رژیم خود جای دهید:

  • غلات و نشاسته ها شامل پوره سیب زمینی، پنکیک و نودل نرم، غلات پخته شده و کدوی گردویی
  • تخم مرغ: تخم مرغ کامل و سالاد تخم مرغ
  • میوه ها: موز، آووکادو، هلو بدون پوست، گلابی و سیب پخته شده، پوره انواع میوه ها
  • سبزیجات: لوبیا سبز، اسفناج پخته، کدو سبز بدون دانه، هویج پخته
  • لبنیات: ماست، پنیر، پودینگ و سایر لبنیات کم چربی
  • سوپ ها: سوپ هایی که پوره شده اند، آبگوشت با سبزیجات پخته
  • نوشیدنی ها: آب، چای، اسموتی و شیک

طرز تهیه سوپ بلغور گندم

در این غذا می توان از بلغور جو و بلغور جو دوسر پرک نیز به جای بلغور گندم استفاده کرد. همچنین می توان ترکیبی از تمامی این بلغورها را در این سوپ امتحان کرد که باعث مقوی تر شدن سوپ نیز می شود. مواد اولیه این غذا بلغور گندم، عدس، عصاره گوشت یا مرغ، پیاز، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، جعفری خرد شده در صورت تمایل و نمک و فلفل است. شما می توانید به دلخواه خود از سایر سبزیجات مانند قارچ یا نخود فرنگی نیز در آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: غذای رژیمی با قارچ

طرز تهیه:

  • پیاز را نگینی کرده و با کمی کره تفت داده تا سبک شود.
  • رب گوجه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.
  • بلغور گندم را از شب قبل بخیسانید.
  • سپس عدس و بلغور گندم خیس خورده را به مواد اضافه کرده و تفت دهید.
  • سیب زمینی را مکعبی خرد کرده و به مواد بیفزایید.
  • عصاره دلخواهتان را را به همراه کمی آب داخل قابلمه مواد بریزید.
  • شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش بیاید پس از آن حرارت را کم کنید تا زمانی که سوپ جا بیافتد.
  • در مرحله آخر نمک و جعفری تازه را به مواد سوپ اضافه کنید.

منبع: https://www.sira.fit/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 1 آذر 1401 ساعت: 14:57

روشی که برای درمان ناهنجاری های دهان و دندان از آن استفاده می شود، ارتودنسی دندان است. اما یکی از دلایلی که باعث نگرانی افراد در این زمینه می شود، دیده شدن اجزای ارتودنسی دندان توسط دیگران است. گاهی این نگرانی تا حدی زیاد است که مانع از درمان فرد می شود. اما دیگر جای نگرانی نیست، زیرا با پیشرفت علم و فناوری روش های مختلفی برای درمان ارتودنسی به وجود آمده که یکی از آنها ارتودنسی ژله ای یا ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی ژله ‌ای یکی از انواع ارتودنسی متحرک است که جنس آن پلاستیک مخصوصی است و به صورت شفاف و نامرئی و به صورت اختصاصی برای هر بیمار با توجه به وضعیت و شدت ناهنجاری او طراحی و ساخته می شود. استفاده از این نوع ارتودنسی متحرک، دیده شدن دستگاه و پلاک های ارتودنسی را به حداقل می رساند.

مشکلاتی که با ارتودنسی ژله ‌ای قابل درمان هستند

این نوع ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط کاربرد دارد و برای درمان ناهنجاری های شدید نمی توان از آن استفاده کرد. مشکلات قابل درمان با این ارتودنسی شامل موارد زیر می شوند:

  • اوربایت: حالتی است که دندان‌ های ردیف بالا به نسبت دندان‌ های ردیف پایین، بیشتر از حد نرمال جلوتر هستند.
  • کراس بایت: حالتی است که هنگام بسته بودن دهان، دندان‌ های ردیف بالا و پایین با یکدیگر هم ‌تراز یا هم محور نباشند.
  • فاصله زیاد بین دندان‌ ها: حالتی که به دلیل رشد بیش از حد و غیرطبیعی استخوان فک یا حرکت دندان‌ ها به دلیل وجود دندان غایب (پنهان) یا نبود دندان ایجاد شده است.
  • برگشت دندان‌ ها به حالت اولیه پس از انجام ارتودنسی ثابت: پس از انجام کامل ارتودنسی ثابت، امکان برگشتن دندان ‌ها به حالت اولیه تا چند ماه وجود دارد. برای جلوگیری از بازگشت دندان‌ ها به حالت اولیه، ارتودنسی ژله ‌ای قابل استفاده است.

نحوه درمان ارتودنسی ژله ‌ای

در جلسه اول از دندان و فک بیمار قالب گیری می شود و سپس به لابراتوار ارسال شده تا پلاک های ارتودنسی موردنظر برای فرد ساخته شود. پس از آماده شدن این پلاک ها نوبت به قرار دادن آنها بر روی دندان بیمار توسط متخصص ارتودنسی است تا وضعیت قرارگیری آنها بر روی دندان ها چک شود. در این جلسه ارتودنتیست تعدادی پلاک به فرد می دهد و بیمار باید این پلاک ها را 2 هفته استفاده کرده و سپس آن را با پلاک بعدی که متخصص ارتودنسی مشخص کرده است تعویض کند.

این پلاک ها به مرور زمان دندان ها را تحت فشار قرار داده و به سمت مسیر درست خود حرکت می دهد و باعث اصلاح و درمان ناهنجاری دندان و فک می شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 109 تاريخ : سه شنبه 1 آذر 1401 ساعت: 14:56